Fiqh Muamalat

Tiada yang lebih berharga dari hari ini.. Hari yang masih kita miliki untuk kita hiasi dengan amal penyelamat diri, dari azab neraka yang tidak terperi juga untuk syurga dan keredhaan Ilahi.. Ringankanlah bebanmu untuk hari ini, untuk kau galas segala kemuliaan diri.. Juga untuk jiwamu tabah menongkah ombak kehidupan setinggi langit ~

welcome


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Hukum Memberi Hutang ms ( 63-65)

Hukum Memberi Hutang
            Berdasarkan dalil-dalil syarak di atas, kita fahami bahawa memberi hutang adalah sunat sementara meminta hutang adalah harus. Inilah hukum hutang dalam keadaan biasa. Walaubagaimanapun, hukum ini mungkin berubah bergantung kepada niat orang yang berhutang. Oleh itu hutang menjadi :
1.    HARAM : jika pemiutang mengetahui hutang tersebut digunakan untuk tujuan yang diharamkan seperti minum arak, judi atau sebagainya.
2.    MAKRUH : jika pemiutang mengetahui hutang tersebut akan digunakan untuk perkara yang tidak bermanfaat atau untuk menunjuk-nunjuk. Atau pun penghutang tahu dia tidak mampu membayar semula hutang tersebut.
3.    WAJIB : jika pemiutang mengetahui orang yang berhutang amat memerlukan hutang tersebut untuk menampung hidupnya dan keluarganya dan tiada cara lain untuk dia memperolehinya kecuali dengan cara berhutang.
Rukun Hutang
            Hutang mempunyai tiga rukun iaitu ; sighah kontrak hutang, pihak yang terbabit dan subjek hutang.
1.    Rukun Pertama : Sighah Kontrak Hutang
Sighah ialah penawaran dan persetujuan pihak yang terbabit (ijab dan qabul). Contohnya, “saya hutangkan” dan “saya berhutang”. Walaubagaimanapun, tidak disyaratkan hanya menggunakan perkataan hutang. Malah boleh digunakan sebarang perkataan yang merujuk kepada maksud tersebut. Contohnya, “saya dahulukan untuk anda” atau “saya serahkan harta dengan anda memberikan gantinya” atau “ambil dan gantikan dengan barangan yang sama”. Penghutang pula berkata: “saya minta didahulukan.” “saya terima barang ini dan saya akan gantikannya” atau sebagainya.
Selain itu, perkataan yang digunakan boleh juga dalam bentuk seperti contoh di atas, atau dalam kata perintah. Contohnya, “hutangkan kepada saya” atau “ ambillah dahulu daripada saya” atau sebagainya. Ini berdasarkan amalan yang biasa diguna pakai oleh orang ramai (uruf).
Hutang ini perlu mengandungi sighah, iaitu penawaran daripada pemiutang dan persetujuan daripada penghutang kerana sighah ini menjadi bukti kerelaan kedua-dua pihak. Prinsip ini digunakan dalam kontrak hutang dan tidak memadai hanya dengan hulur-menghulur. Contohnya, penghutang berkata: “hutangkan saya.” Lalu pemiutang memberikan apa yang dikehendaki dan penghutang mengambilnya.
  1. Rukun Kedua: Pihak Yang Terbabit Dengan Kontrak Iaitu Pemiutang Dengan Penghutang
Syarat-syarat bagi kedua-dua pihak ialah :
  1. Waras.
Maksud waras ialah sudah baligh dan berkelayakan melaksanakan perintah agama dan menggunakan harta. Ini kerana hutang termasuk dalam kontrak pertukaran barang. Oleh itu pihak yang memeterai kontrak mestilah waras bagi mengesahkan kontrak pertukaran barang tersebut. Dengan ini, tidak sah hutang yang membabitkan dengan kanak-kanak, orang gila dan orang yang dihalang daripada bertindak terhadap hartanya (mahjur ‘alaihi) kerana mereka ini tidak dibenarkan menggunakan harta.
  1. Pilihan Sendiri
Tidak sah jika hutang tersebut membabitkan orang yang dipaksa kerana paksaan menafikan kerelaan.
  1. Pemiutang Layak Menyerahkan Hutang
Ini kerana hutang hampir sama dengan sumbangan. Oleh itu, pemiutang perlu berkelayakan. Tidak sah seorang penjaga yang mahu berhutang daripada harta orang yang berada di bawah jagaannya tanpa sebab yang perlu atau mendesak.
  1. Rukun Ketiga: Subjek Hutang Iaitu Harta Yang Diberikan Sebagai Hutang
Barangan yang dijadikan hutang tidak semestinya barang mithali. Malah semua barangan yang boleh dimiliki secara jual beli boleh dijadikan hutang. Cuma sifat-sifat barangan tersebut hendaklah boleh dinyatakan supaya jika wujud perbezaan, ia hanya membabitkan perbezaan yang kecil. Barangan tersebut juga mestilah sah untuk dilakukan jual beli secara jual beli salam.
Atas dasar ini, sah member hutang dalam bentuk dirham, dinar, gandum, barli, telur, daging dan sebagainya yang dikategorikan sebagai barangan mithli. Demikian juga hutang dalam bentuk haiwan, harta tak boleh alih dan sebagainya yang dikategorikan sebagai barangan qiymi yang boleh dinyatakan spesifikasinya. Bagi barangan qiymi yang tidak boleh dinyatakan spesifikasinya dan barangan qiymi yang tidak boleh dihutangkan (iaitu barangan qiymi yang tidak sah dijual beli secara jual beli salam), terdapat dua pendapat mengenai kesasihan hutang tersebut. Pendapat yang paling sahih ialah tidak dibenarkan kerana barangan yang tidak dapat dinyatakan spesifikasinya tidak dapat atau sukar untuk diganti.
Dalil
1.    Hadis Abu Rafi’ r.a., hamba Rasulullah s.a.w. ;
Nabi s.a.w. berhutang seekor unta muda daripada seorang lelaki. Selepas itu baginda menerima unta sedekah (zakat). Lantas baginda meminta Abu Rafi’ membayar seekor unta muda kepada lelaki tadi tetapi Abu Rafi’ kembali sambil berkata: saya tidak jumpa dan yang ada hanya unta rabaie? Baginda bersabda: berikanlah unta ini kepadanya. Manusia terbaik ialah manusia terbaik dalam membayar hutang.
Rabaie ialah unta yang berumur enam tahun mencecah tujuh tahun iaitu unta yang baru tumbuh gigi kacip iaitu antara gigi kapak dengan taring. Gigi kapak ialah dua batang gigi yang berada dihadapan sekali.
Jelas, unta muda bukan harta mithli dan ini menjadi hujah harta yang dipinjamkan tidak semestinya harta mithli.
2.    Harta yang boleh dinyatakan spesifikasinya dikategorikan sama dengan harta mithli, dengan itu harta ini boleh diberikan sebagai hutang.



Syarat Hutang
1.    Kadar hutang diketahui ketika hutang dibuat, sama ada dalam bentuk sukatan, timbangan, bilangan atau ukuran, supaya barangan ini boleh dipulangkan seumpama dengannya.
Jika pemiutang memberikan wang dirham tanpa diketahui jumlahnya, atau pun makanan tanpa diketahui sukatannya atau timbangannya, hutang tersebut tidak sah. Begitu juga jika hutang tersebut berupa makanan yang siap dimasak, hutang tersebut tidak sah kerana sukatan makanan tersebut berbeza dan tidak diketahui.
Perkara yang diambil kira bagi barangan yang disukat atau sebagainya ialah ukuran yang diguna pakai oleh syarak. Jika tidak terdapat dalam syarak, ia perlu merujuk kepada amalan (uruf) yang diguna pakai, seperti yang dibincangkan dalam tajuk riba.
2.    Hutang tersebut mestiah satu jenis dan tidak bercampur dengan jenis yang lain.
Ini kerana dalam keadaan ini sukar untuk memulangkan barangan yang seumpama dengannya. Apatah lagi jika kadar campuran tidak diketahui. Dengan ini tidak dibenarkan memberi hutang gandum yang dicampur dengan barli atau susu yang dicampur dengan air.
Hutang Roti
            Para ulama membenarkan penghutangan roti sama ada mengikut berat atau bilangan kerana perbuatan ini telah diamalkan sejak zaman-berzaman tanpa sebarang bantahan. Jadi, roti dikecualikan daripada barangan yang bercampur dan tanpa spesifikasi.

pembentang : Muhammad Syafiq Bin Zulkarnain,
                              10BI01002 / SMSU 4A

11 comments:

Adakah Anda Memerlukan kewangan pinjaman segera?
* Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman adalah bayaran fleksibel dan bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Kami menawarkan balasan awal kurang dari 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat amanah berlesen yang dibenarkan dan dibenarkan
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat lanjut Soalan dan borang permohonan pinjaman Hubungi kami melalui

e-mail: matildablakeloanfirm@gmail.com
Dr Matilda Blake
Pemilik dan Pengasas
Matilda Blake Firma Pinjaman

 

Adakah Anda Memerlukan kewangan pinjaman segera?
* Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman adalah bayaran fleksibel dan bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Kami menawarkan balasan awal kurang dari 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat amanah berlesen yang dibenarkan dan dibenarkan
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat lanjut Soalan dan borang permohonan pinjaman Hubungi kami melalui

e-mail: matildablakeloanfirm@gmail.com
Dr Matilda Blake
Pemilik dan Pengasas
Matilda Blake Firma Pinjaman

 

Hai semua,

Adakah anda memerlukan pinjaman 24 jam pinjaman cepat dan boleh dipercayai hari ini 2% kadar faedah. Dittmann FRANK PINJAMAN adalah salah satu yang terbaik di dunia dan syarikat pinjaman ini menyediakan semua jenis pinjaman.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami melalui e-mel: dittmannfrankloans@gmail.com

Kami membayar untuk semua jenis pinjaman, seperti:

* Pembaikan rumah
* Pencipta Pinjaman
* Auto Loans
* Pinjaman Penyatuan Hutang
* Garis Kredit
* Pinjaman Perniagaan
* Pinjaman Peribadi
* Pinjaman Antarabangsa.

Sila tulis kembali jika berminat untuk maklumat lanjut melalui hubungan kami di bawah

EMAIL: dittmannfrankloans@gmail.com

Ucapan,
Dittmann Frank Pinjaman

 

Hai semua,

Adakah anda memerlukan pinjaman 24 jam pinjaman cepat dan boleh dipercayai hari ini 2% kadar faedah. Dittmann FRANK PINJAMAN adalah salah satu yang terbaik di dunia dan syarikat pinjaman ini menyediakan semua jenis pinjaman.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami melalui e-mel: dittmannfrankloans@gmail.com

Kami membayar untuk semua jenis pinjaman, seperti:

* Pembaikan rumah
* Pencipta Pinjaman
* Auto Loans
* Pinjaman Penyatuan Hutang
* Garis Kredit
* Pinjaman Perniagaan
* Pinjaman Peribadi
* Pinjaman Antarabangsa.

Sila tulis kembali jika berminat untuk maklumat lanjut melalui hubungan kami di bawah

EMAIL: dittmannfrankloans@gmail.com

Ucapan,
Dittmann Frank Pinjaman

 

hello kawan-kawan, nama saya Aisyah Taufik saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya menjadi gembira. Saya hanya mendapat pinjaman daripada organisasi pinjaman antarabangsa yang sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan seorang Puan Nafisat Ismail Indonesia pada forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel mereka (jamesalthousefinancefirm@gmail.com) saya Jadi saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya. Saya memberitahu mereka bahawa saya memerlukan pinjaman tetapi saya tidak mempunyai apa-apa cagaran. mereka memberitahu saya tidak perlu bimbang bahawa mereka boleh membantu saya, saya menjadi kuat dan percaya. Secara jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya untuk satu penipuan sebelumnya. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 48 jam selepas i menjalani beberapa proses, pinjaman sebanyak $ 65,000 dolar amerika syarikat i digunakan untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya. Saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat mesej daripada bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Puan Nafisat Ismail yang menyediakan kenalan mereka dalam forum ini.
Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk arahan lanjut aisyahtaufik23@gmail.com
Dan kendatipun kamu menyeru mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. terima kasih.

 

Nama saya Aisyah Taufik dan saya bercakap sebagai seorang wanita yang paling bahagia di dunia liar seluruh hari ini, dan saya berkata kepada diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari keadaan kami tidak menentu, saya akan memberitahu namanya kepada liar dunia keseluruhannya dan saya m gembira
untuk mengatakan bahawa keluarga saya kembali untuk yang baik, kerana saya memerlukan pinjaman sebanyak 1,000,000.00 membayar hutang dan memulakan hidup saya sekali lagi saya seorang ibu dengan 2 kanak-kanak dan semua dunia seolah-olah yang tergantung pada saya sehingga saya bertemu dengan Allah mengutus syarikat pinjaman yang
mengubah hidup saya dan keluarga saya, takut firma, James Althouse, beliau adalah penyelamat Allah yang diutus untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada mulanya saya fikir ia tidak dapat dilakukan sehingga saya mendapat pinjaman saya daripada 1,000,000.00 dan saya akan menasihati mana-mana orang yang mempunyai sebenar memerlukan pinjaman untuk menghubungi Encik James Althouse, melalui e-mel. jamesalthousefinancefirm@gmail.com kerana dia adalah
yang paling memahami dan baik hati Pinjaman Perkhidmatan anda juga boleh hubungi saya dengan e-mel ini: aisyahtaufik23@gmail.com, jika anda ingin bertanya kepada saya apa-apa soalan mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya, saya akan bebas untuk memberitahu anda semua

 

hello kawan-kawan, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya menjadi gembira. Saya hanya mendapat pinjaman daripada organisasi pinjaman antarabangsa yang sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan seorang Puan Aisyah Taufik Malaysia tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel mereka (jamesalthousefinancefirm@gmail.com) Jadi saya saya
segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya. Secara jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya untuk satu penipuan sebelumnya. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 48 jam selepas itu, pinjaman sebanyak $ 250,000 amerika syarikat dolar i dipohon sebenarnya dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. Sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat mesej daripada bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut kerana saya terkejut. Saya
ingin mengucapkan terima kasih Aisyah Taufik yang menyediakan kenalan mereka dalam forum ini. Dan jika anda menghubungi mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. ini ada e-mel sekali lagi
jamesalthousefinancefirm@gmail.com
terima kasih.
di sini adalah e-mel saya memetikan anda ingin bertanya kepada saya apa-apa elenaalexandru024@gmail.com

 

Hello,
Saya Encik James Althouse, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar faedah sebanyak 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan
akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Email: jamesalthousefinancefirm@gmail.com .. semua yang kita perlukan adalah maklumat anda dalam format di bawah
 PEMINJAM'S DETAILS
1) Nama Penuh: ...........................
2) Negara: ...........................
3) Alamat: ...........................
4) Negeri: ...........................
5) Seks: ...........................
6) Status Perkahwinan: ...........................
7) Pekerjaan: ...........................
8) Pendapatan Bulanan: ...........................
9) Jumlah Pinjaman Diperlukan: ...........................
10) Pinjaman Tempoh: ...........................
11) Tujuan Pinjaman: ...........................
12) Adakah anda memohon sebelum ..........

Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda mampu untuk membayar balik dengan mengambil keadaan kewangan peribadi semasa anda kira dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya.
Email: jamesalthousefinancefirm@gmail.com

Regards
James Althouse

 

Hello,
Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
 Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

 

Hello,
Saya Encik Larry Edwards, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar faedah sebanyak 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Email: larryedwardsfinancefirm@gmail.com .. semua yang kita perlukan adalah maklumat anda dalam format di bawah
 PEMINJAM'S DETAILS
1) Nama Penuh: ...........................
2) Negara: ...........................
3) Alamat: ...........................
4) Negeri: ...........................
5) Seks: ...........................
6) Status Perkahwinan: ...........................
7) Pekerjaan: ...........................
8) Pendapatan Bulanan: ...........................
9) Jumlah Pinjaman Diperlukan: ...........................
10) Pinjaman Tempoh: ...........................
11) Tujuan Pinjaman: ...........................
12) Adakah anda memohon sebelum ..........

Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda mampu untuk membayar balik dengan mengambil keadaan kewangan peribadi semasa anda kira dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya.
Email: larryedwardsfinancefirm@gmail.com

Regards
Encik Larry Edwards

 

Hello, nama saya Siti Aminah dari Indonesia, sila Saya mencadangkan semua orang di sini perlu berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih orang-orang yang sebenar di syarikat pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza, saya kehilangan wang yang banyak kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat daripada seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman asal dan sebuah syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya sebanyak 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang daripada 24 jam Tanpa sebarang tekanan dan pada Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya amat terkejut apabila menyemak akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman saya diminta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa apa-apa kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan daripada ibu Alicia Radu

Saya mahu anda percaya Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat berguna dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti mengira diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda ingin membuat pinjaman bank, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat hubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu orang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

 

Post a Comment