Fiqh Muamalat

Tiada yang lebih berharga dari hari ini.. Hari yang masih kita miliki untuk kita hiasi dengan amal penyelamat diri, dari azab neraka yang tidak terperi juga untuk syurga dan keredhaan Ilahi.. Ringankanlah bebanmu untuk hari ini, untuk kau galas segala kemuliaan diri.. Juga untuk jiwamu tabah menongkah ombak kehidupan setinggi langit ~

welcome


I made this widget at MyFlashFetish.com.

ANUGERAH @ HIBAH ( ms 69-71 )

pembentang : NUR FIDA’IY BINTI ABD SAMAD CHEAM 
                              (10BI01017 ) SMSU (A)

3. SYARAT YANG PERLU DI LAKSANAKAN
            Syarat yang perlu dilaksanakan ialah sebarang syarat yang di tetapkan bertujuan mengukuhkan lagi kontrak tersebut dan mengesahkan hak pihak yang terbabit. Contohnya syarat yang menetapkan perlu disertakan gadaian atau penjamin atau saksi bagi kontrak tersebut, atau kontrak tersebut mesti disokong oleh hakim atau wujud catatan bagi hutang tersebut. Semua syarat seperti ini dibenarkan. Pemiutang berhak meletakkan syarat-syarat seperti ini kerana syarat-syarat ini mengukuhkan lagi kontrak tersebut dan bukan sebagai syarat tambahan.
            Al-Bukhari meriwayatkan daripada Anas r.a.;
وَلَقَدْ رَهَنَ النَّبِيُّ دِرْعًا لَهُ بِالْمَدِينَةِ عِنْدَ يَهُودِيٍّ، وأَخَذَ مِنْهُ شَعِيرًا لِأَهْلِهِ.
“Demi Allah, sesunguhnya Nabi Muhammad s.a.w telah menggadaikan sebuah baju besi miliknya di Madinah kepada seorang Yahudi, dan baginda mengambil daripada Yahudi itu barli untuk keluarga baginda. ( Al-bukhari, Jual beli,Bab jual beli Nabi Muhammad s.a.w secara berhutang, no. 1963 )”

           Penghutang perlu memenuhi syarat-syarat ini dan jika tidak dipenuhi, pemiutang boleh membatalkan kontrak tersebut.

                                              






Description: D:\Sheleen\Documents\Documents\sheleen ^-^syauqah\animation\for slide show\Border\516_C.BMPANUGERAH (HIBAH)
                        TAKRIF
           Hibah ( الْهِبَةُ ) atau anugerah daripada segi bahasa ialah suatu pemberian yang diberikan bukan kerana tanggungjawab tertentu dan pemberian ini memberi manfaat kepada penerima. Berdasarkan kepada makna ini, anugerah boleh merujuk kepada benda dan bukan benda.
           Di antara ayat yang menyebut tentang anugerah berbentuk benda ialah firman Allah:          
يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ     }             {
“Dia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa yang di kehendaki-Nya, dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa yang di kehendaki-Nya.”
                                                                                                                                (Asy-Syura:49)

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَقَ إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعَاءِ   }  {
“Segala pujian adalah milik Allah Yang telah mengurniakan kepadaku semasa aku tua akan Ismail dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanku Maha Mendengar dan Memperkenankan doa.”
                                                                                                                                   (Ibrahim : 39)




Description: D:\Sheleen\Documents\Documents\sheleen ^-^syauqah\animation\for slide show\Border\516_C.BMPSementara ayat yang menyentuh tentang anugerah berbentuk bukan benda, antaranya firman Allah:
{وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً}                            
           “Dan kurniakanlah kepada kami rahmat daripada sisi-Mu.”
                                                                                                                                   (Al-Imran: 8)

    { وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَة إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا }
“Dan kami juga halalkan bagimu, wahai Muhammad, mana-mana perempuan yang memberikan dirinya kepada Nabi (untuk dikahwininya dengan tidak membayar mas kahwin), jika nabi mahu berkahwin dengannya.”
                                                                                                                                    (Al-Ahzab:50)
           Ayat ini bermaksud, wahai Muhammad, engkau dibenarkan mengahwini wanita beriman yang menyerahkan urusan perkahwinannya kepada engkau. Jika engkau setuju mengahwininya tanpa mahar, engkau dibenarkan melakukannya.
           Ada pendapat mengatakan perkataan hibah ini pada asalnya bermakna tiupan angin yang juga bermaksud suatu pemberian.
           Ada pendapat yang mengatakan hibah bermakna orang yang bangun daripada tidur seolah-olah pelakunya bangun daripada tidur dan terkejut menerima pemberian.
           Menurut istilah syarak, anugerah atau hibah ialah suatu kontrak yang merujuk kepada pemindahan hak milik tanpa sebarang gantian, ketika masih hidup dan dilakukan secara sukarela.
           Dengan ini, anugerah merujuk kepada pemindahan hak milik barangan yang dianugerahkan kepada penerima anugerah. Manakala penerima pula tidak perlu membalas dengan barangan yang seumpama dengannya. Dengan ini, anugerah berbeza dengan jual beli yang merupakan suatu proses pemindahan hak milik untuk sesuatu gantian.
Description: D:\Sheleen\Documents\Documents\sheleen ^-^syauqah\animation\for slide show\Border\516_C.BMP           Selain itu, pemindahan hak milik ini juga berlaku ketika masih hidup. Dengan ini anugerah berbeza dengan wasiat yang juga merupakan pemindahan hak milik bukan untuk sesuatu gantian tetapi dilaksanakan selepas kematian.
           Anugerah juga berbeza dengan zakat yang merupakan suatu proses pemindahan hak milik yang diwajibkan ke atas pembayaran zakat sementara anugerah ialah pemindahan hak milik secara sukarela.
           Berdasarkan kepada takrif ini, terdapat persamaan antara anugerah dengan hadiah dan sedekah iaitu kedua-dua amalan ini bermaksud memindahkan hak milik sesuatu barangan bukan untuk sesuatu gantian pada masa hayat dan secara sukarela. Walau bagaimanapun terdapat perbezaan antara ketiga-tiga amalan ini daripada segi makna dan hukum.
           Anugerah berdasarkan takrif di atas lebih bersifat umum, ia berlaku sama ada antara si kaya kepada si miskin atau sebaliknya, dilakukan untuk beroleh pahala atau tidak, barangan yang dianugerahkan dipindahkan kepada penerima atau pun tidak.
           Sementara sedekah pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang memerlukan, biasanya sebagai usaha mendekatkan diri kepada Allah dan beroleh pahala.
           Hadiah pula pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang mahu didekati dan dikasihi. Biasanya membabitkan pemindahan barangan yang dihadiahkan kepada penerima.
           Perbezaan antara sedekah dan hadiah dapat difahami melalui sabda Rasulullah s.a.w ketika Baginda meminta diberi makan daging yang Baginda lihat sedang dimasak. Lalu Baginda diberitahu: “Daging ini diberikan sebagai sedekah untuk Barirah”. Namun Baginda bersabda:
هُوَ عَلَيْهَا صَدَقَةٌ، وَهُوَ لَنَا هَدِيَّةُ.
           “Daging ini sedekah baginya, tetapi ia adalah hadiah bagiku.”
                                                                                                (riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
          

Description: D:\Sheleen\Documents\Documents\sheleen ^-^syauqah\animation\for slide show\Border\516_C.BMPMaknanya niat ketika memberi berbeza-beza dan dengan itu nama dan hukum turut berbeza. 
          
           Atas dasar inilah Nabi s.a.w menerima dan makanan yang dihadiahkan tetapi Baginda tidak makan makanan yang disedekahkan. Al-Bukhari dan Muslim (lafaznya daripada Muslim) meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a;
           “Setiap kali nabi s.a.w. dihidanglan makanan, baginda akan bertanya mengenainya. Jika dijawab ia adalah hadiah, Baginda akan makan dan jika dijawab adalah sedekah, Baginda tidak akan memakannya”.
           Dalam kontrak anugerah perlu wujud penawaran dan persetujuan (ijab dan qabul). Ini akan dibincangkan nanti, tetapi perkara ini tidak wujud dalam sedekah atau hadiah.
           Berkenaan dengan sedekah, banyak riwayat yang menyebut bahawa Rasulullah s.a.w. dan para sahabat banyak bersedekah tetapi tidak disebutkan bahawa wujud penawaran dan persetujuan (ijab dan qabul) antara orang yang bersedekah dengan orang yang menerima sedekah.
           Berkenaan dengan hadiah pula,disahkan bahawa beberapa orang sahabat Rasulullah s.a.w sentiasa berusaha memberikan hadiah mereka ketika giliran Rasulullah s.a.w bersama Aisyah r.a. Namun demikian tiada riwayat yang mengatakan wujud penawaran dan persetujuan antara mereka dengan Aisyah r.a atau antara mereka dengan Baginda.







Description: D:\Sheleen\Documents\Documents\sheleen ^-^syauqah\animation\for slide show\Border\516_C.BMPKESAHIHAN MENURUT SYARAK
           Anugerah atau hibah yang dinyatakan dengan maksud yang umum sepertimana yang dibincangkan tadi adalah amalan yang digalakkan. Ini dinyatakan oleh Kitab Allah, sunnah dan ijmak.
1.      KITAB ALLAH
Firman Allah Taala:
وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا  }  {
“Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu akan mas kahwin-mas kahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian, jika mereka dengan suka hati memberi kepada kamu sebahagian daripada mas kahwin itu, maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya.”
                                                                                                                                    (An-Nisa’:4)
Maksudnya; apabila isteri-isteri kamu dengan sukarela memberikan kepada kamu sebahagian mahar mereka yang telah kamu berikan kepada mereka kerana menunaikan hak mereka, apa sahaja yang dianugerahkan kepada kamu itu adalah baik dan halal. Makanlah dengan senang hati dan seronok. Tidak salah kamu memakannya dan kamu tidak akan dipersalahkan untuk mengambilnya.

{ لَيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِى الرِّقَابِ }  
  
Description: D:\Sheleen\Documents\Documents\sheleen ^-^syauqah\animation\for slide show\Border\516_C.BMP“Kebajikan (yang sebenar) bukanlah (dengan cara) kamu menghadapkan muka kamu ke arah timur dan barat (sebagaimana yang didakwa oleh kaum Yahudi dan Nasrani). Tetapi (pemilik) kebajikan (yang sebenar) ialah sesiapa yang beriman kepada Allah, Hari Terakhir, para malaikat, segala kitab dan para Nabi; serta mengeluarkan harta, sedangkan dia menyayanginya, kepada kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, orang musafir yang terputus bekalan, orang-orang yang meminta, dan untuk kemerdekaan hamba abdi.”
                                                                                                                   (Al-Baqarah:177)
  Ayat ini merangkumi pemberian kepada orang yang memerlukan dan yang tidak memerlukannya. Pemberian kepada yang memerlukan adalah sedekah dan yang tidak memerlukannya ialah anugerah.

2.      SUNNAH
Banyak hadis yang menyatakan kesahihan kontrak anugerah. Diantara hadis tersebut ialah:
i.     Hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim daripada Aisyah r.a bahawa dia berkata:
قد كان لرسول الله جيران من الأنصار، كانت لهم منائح. وكانوا يمنحون رسول الله من ألبانهم، فيسقينا.
"Sesungguhnya Rasulullah s.a.w ada beberapa orang jiran daripada kalangan Ansar, yang mempunyai unta atau kambing yang bersusu. Mereka selalu memberi susu kepada Rsulullah s.a.w, lalu Baginda memberi kami minum daripadanya."
     Manaih ialah jamak manihah, iaitu pemberian atau hadiah. Maksudnya di sini ialah unta atau kambing yang mempunyai susu (yang diberikan kepada orang lain)


ii. Description: D:\Sheleen\Documents\Documents\sheleen ^-^syauqah\animation\for slide show\Border\516_C.BMPHadis riwayat al-Bukhari dan Muslim, Nabi s.a.w bersabda:
يا نساء المسلمات ! لا تحقرن جارة لجارتها، ولو فرسن شاة.
“Wahai wanita-wanita muslimat! Janganlah seorang jiran wanita menghina (hadiah atau pemberian) jirannya, walaupun hanya kuku kambing “
     Hadis ini bermaksud janganlah dia memperkecilkan pemberian jirannya sehingga sanggup menolaknya walaupun pemberian itu hanyalah berupa firsin, iaitu bahagian pergelangan kaki ke bawah di kaki hadapan kambing. Pendapat lain mengatakan firsin ialah tulang yang kurang daging. Ataupun maksudnya ialah janganlah seseorang itu merasa rendah diri hingga perasaan itu menghalang untuk dia menghadiahkannya kepada jiran. Sebaliknya hendaklah dia tetap menghulurkannya kerana cara ini akan mengeratkan kemesraan.

iii.  Hadis riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w bersabda:
لو دعيت ألى ذراع أو كراع، لأجبت. ولو أهدي إلى ذراع أو كراع، لقبلت.
"Jikalau saya dijemput untuk makan lengan atau betis (kambing dan sebagainya), nescaya saya akan menyahut jemputan itu. Jikalau lengan atau betis (kambing dan sebagainya) dihadiahkan kepadaku, nescaya saya akan menerimanya.

Hibah ( ms 72-74 )

Jika saya dijemput untuk makan lengan atau betis, nescaya saya akan menerimanya. Jika saya dihadiahkan dengan lengan atau betis nescaya saya akan menerimanya.”
Ijmak Ulama
Para fuqaha Islam pada sepanjang zaman sependapat bahawa sebarang bentuk anugerah adalah digalakkan kerana amalan ini sebahagian daripada budaya bekerjasama. Firman Allah Taala :
Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa. (Al-Maidah : 2)
Anugerah kepada Saudara Mara
Oleh kerana anugerah adalah suatu amalan yang bertepatan dengan syarak malah digalakkan, dengan itu anugerah yang diberikan kepada saudara mara sudah tentu lebih digalakkan, lebih disunatkan dan mendapat pahala yang lebih besar. Ini kerana selain mewujudkan suasana harmoni dan saling bekerjasama, anugerah ini juga mengeratkan silaturrahim. Allah telah menggalakkan kita supaya mengeratkan hubungan silaturrahim. Firman Allah Taala :
Dan bertaqwalah kepada Allah yang kami selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat. (An-Nisa : 1)
Maksudnya, hendaklah kamu berwaspada agar tidak memutuskan hubungan silaturrahim.
Perkara ini juga menjadi amalan Rasulullah s.a.w. apabila Baginda bersabda :
Sesiapa yang mahu dipermudahkan rezekinya (diperbanyakkan dan diberkati) dan diperpanjangkan umurnya, hendaklah dia menghubungkan silaturrahimnya.”
Membalas Budi
Bagi orang yang menerima anugerah, mereka digalakkan membalas anugerah yang diberikan itu jika dia berkemampuan kerana mencontohi amalan Rasulullah s.a.w. Al-Bukhari meriwayatkan bahawa Aisyah r.a berkata :
Apabila Rasulullah s.a.w. menerima hadiah, Baginda akan membalasnya.”
Hikmah
Islam meletakkan sasaran, iaitu mewujudkan masyarakat ideal dan harmoni yang hidup berlandaskan semangat kasih saying dan kemesraan, saling berhubungan dan rapat. Oleh itu syarak telah membenarkan segala perkara yang boleh memantapkan hubungan yang erat sesama anggota masyarakat dan segala perkara yang mampu mewujudkan kemesraan dan keharmonian. Anugerah (hibah) menjadi salah satu cara yang berkesan untuk mewujudkan suasana ini, kerana amalan ini menyemai budaya saling hormat-menghormati dan berkasih-sayang. Menjadi tabiat manusia untuk merasa kasih terhadap orang yang menghormati dan melayan dirinya dengan baik serta menunjukkan sikap mesr dan hormat terhadapnya.
Hadis Rasulullah s.a.w. dengan jelas mengetengahkan nilai  ini. Baginda bersabda :
Bertukar-tukarlah hadiah nescaya kamu akan saling berkasih-sayang.”
Baginda juga bersabda :
Bertukar-tukarlah hadiah kerana hadiah akan menghilangkan kesempitan dada.”
Maksud kesempitan dada ialah rasa dengki yang mungkin ada dalam jiwa.
Bagi menyempurnakan maksud yang baik ini, kita dapati Rasulullah s.a.w. menggalakkan penerima supaya menerima anugerah  yang diberi dan tidak menolaknya. Penolakan ini akan hanya melukakan hati pemberi. Mungkin pemberi akan merasakan orang itu memandang rendah kepadanya. Sebelum ini kita telah sebutkan hadis Nabi s.a.w. :
Jangan seseorang jiran menghina jirannya walaupun sekadar firsin (tapak kaki) kambing
Imam Ahmad meriwayatkan dalam musnad, Nabi s.a.w. bersabda :
Sesiapa yang menerima pemberian saudaranya walaupun tidak diminta dan bukan untuk membangga diri, dia hendaklah menerimanya dan jangan menolaknya. Itu adalah rezeki yang Allah hulurkan untuknya.”
Walau bagaimanapun, jika wujud alasan yang dibenarkan oleh syarak untuk seseorang tidak menerima sesuatu pemberian, dia hendaklah menjelaskan alasannya supaya tidak timbul prasangka dalam hati orang yang member. Inilah yang dilakukan oleh Nabi s.a.w. ketika Baginda dihadiahkan haiwan buruan ketika Baginda sedang berihram.
Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada al-Sa’ab bin Juthamah al-Laithi r.a. :
Dia telah menghadiahkan seekor keldai liar kepada Rasulullah s.a.w. Ketika itu Baginda sedang berada di Abwa’ atau di Waddan, lalu Baginda menolaknya. Namun apabila melihat raut mukanya, Baginda bersabda : “Saya tidak menolaknya selain kerana saya sedang berihram.”
Keldai liar di sini ialah kuda belang ; binatang yang boleh dimakan dagingnya. Abwa’ dan Waddan pula adalah dua tempat antara Mekah dan Madinah. Maksud raut muka ialah sedih dan marah yang terbayang di mukanya kerana nabi s.a.w. menolak, mungkin kerana merasakan sebab Baginda menolaknya ialah Baginda marah dan tidak meredainya. Perlu diketahui bahawa orang berihram dilarang mengambil hasil buruan.
Rukun dan Syarat Anugerah
Terdapat tiga rukun bagi anugerah (hibah) iaitu dua pihak yang berkontrak dan barangan yang dianugerahkan. Setiap rukun ini perlu memenuhi syarat-syarat yang akan dijelaskan selepas ini.
1.     Dua pihak yang memeterai kontrak (pemberi dan penerima)
Pemberi anugerah perlu memenuhi syarat-syarat yang berikut :
a.     Mestilah pemilik kepada barangan yang dianugerah.
b.     Mestilah layak untuk memberi sumbangan.
c.      Mempunyai kuasa penuh untuk menggunakan hartanya.
Dengan ini tidak sah menganugerahkan sesuatu yang bukan miliknya. Anugerah oleh kanak-kanak dan orang gila juga tidak sah kerana mereka tidak layak untuk memberi sumbangan dan tidak mempunyai kuasa hak milik selain ia hanya memudaratkan. Atas dasar ini juga, penjaga mereka tidak berhak memberikan barangan mereka sebagai anugerah kepada sesiapa bagi pihak mereka. Ini kerana sumbangan ini tidak mempunyai apa-apa keuntungan berbentuk kebendaan. Dengan itu anugerah ini hanya memudaratkan dan ini tidak boleh dilakukan oleh penjaga, kerana kuasa jagaan mereka terbatas dalam perkara yang membawa kebaikan kepada orang-orang yang berada di bawah jagaan mereka.
Anugerah ini juga tidak boleh diberikan oleh orang yang dihalang daripada menggunakan harta mereka seperti orang yang kurang akal atau muflis.
Sementara penerima anugerah pula hanya perlu memenuhi satu syarat iaitu berkelayakan untuk menerima hak milik anugerah tersebut. Dengan ini anugerah boleh diterima oleh semua manusia yang dilahirkan. Termasuklah yang bukan mukallaf seperti kanak-kanak dan orang gila. Walau bagaimanapun penjaga mereka akan menerima anugerah tersebut bagi pihak mereka. Dengan ini juga, tidak sah anugerah diberikan kepada janin kerana ia tidak mempunyai kuasa untuk menentukan hak miliknya.
2.     Sighah kontrak : Penawaran dan persetujuan
Contoh penawaran (ijab) ialah pemberi berkata : “Saya anugerahkan kepada anda.” “Saya pindahkan kepada anda.” “Saya serahkan hak milik barangan ini kepada anda tanpa sebarang bayaran.” “Saya berikan ia kepada anda.”
Begitu juga dengan ungkapan : “Saya berikan anda makanan ini.” “Saya jadikan baju ini hak anda.”
Sesetengah ucapan ini secara langsung merujuk kepada anugerah kerana ia menggunakan perkataan tersebut. Sesetengahnya pula diterima sebagai ucapan secara langsung kerana perkataan yang digunakan merujuk kepada pemindahan hak milik tanpa sebarang gentian yang merujuk kepada makna anugerah. Kesemua ucapan ini tidak memerlukan kepada niat. Jika pemberi anugerah mendakwa dia tidak berniat member anugerah tersebut, pengakuannya tidak diterima.
Terdapat beberapa ucapan yang tidak merujuk secara langsung atau tidak langsung kepada anugerah. Ketiak itu ucapan tersebut bergantung kepada niat. Contohnya : “Saya pakaikan baju ini pada anda.” “Saya bawa anda menaiki kenderaan ini”. Ucapan-ucapan seperti ini secara simbolik merujuk kepada anugerah. Jika disertakan dengan niat, ucapan ini diterima sebagai penawaran (ijab). Jika pemberi berkata dia tidak bermaksud demikian, pengakuan tersebut diterima dan ia hanya merujuk kepada hutang kerana ucapan tersebut juga boleh merujuk kepada hutang dan juga anugerah.
Jika pemberi berkata : “Saya kurniakan barang ini kepada anda,” atau “barang ini adalah kurniaan untuk anda”. Ucapan ini merujuk kepada anugerah kerana perkataan yang digunakan merujuk secara langsung kepada anugerah.
Contoh bagi persetujuan (qabul) pula ialah penerima berkata : “Saya terima.” “Saya setuju.” “Saya telah dianugerah”.
Syarat sighah kontrak
1.     Penawaran dan persetujuan (ijab dan qabul) mestilah berkesinambungan.
Iaitu tiada ruang yang dianggap sebagai pemisah menurut amalan yang diguna pakai.

2.     Tiada bersyarat

Contohnya pemberi berkata : “Jika Zaid dating, saya akan anugerahkan baju ini kepada anda.” Ini kerana anugerah adalah suatu penyerahan hak milik. Sementara penyerahan hak milik boleh dikaitkan dengan sesuatu yang tidak tentu wujud atau tidak. Dengan itu tidak sah penawaran tersebut.

3.     Tidak bertempoh.
Contohnya pemberi berkata : “Saya anugerahkan buku ini kepada anda selama sebulan atau setahun”. Ini kerana syarat ini bercanggah dengan implikasi kontrak iaitu pemindahan hak milik penuh yang berkuat kuasa serta-merta.

pembentang : Muhammad Miftahuddin bin Mohamed
                                 SMSU 4A
\

Hukum Memberi Hutang ms ( 63-65)

Hukum Memberi Hutang
            Berdasarkan dalil-dalil syarak di atas, kita fahami bahawa memberi hutang adalah sunat sementara meminta hutang adalah harus. Inilah hukum hutang dalam keadaan biasa. Walaubagaimanapun, hukum ini mungkin berubah bergantung kepada niat orang yang berhutang. Oleh itu hutang menjadi :
1.    HARAM : jika pemiutang mengetahui hutang tersebut digunakan untuk tujuan yang diharamkan seperti minum arak, judi atau sebagainya.
2.    MAKRUH : jika pemiutang mengetahui hutang tersebut akan digunakan untuk perkara yang tidak bermanfaat atau untuk menunjuk-nunjuk. Atau pun penghutang tahu dia tidak mampu membayar semula hutang tersebut.
3.    WAJIB : jika pemiutang mengetahui orang yang berhutang amat memerlukan hutang tersebut untuk menampung hidupnya dan keluarganya dan tiada cara lain untuk dia memperolehinya kecuali dengan cara berhutang.
Rukun Hutang
            Hutang mempunyai tiga rukun iaitu ; sighah kontrak hutang, pihak yang terbabit dan subjek hutang.
1.    Rukun Pertama : Sighah Kontrak Hutang
Sighah ialah penawaran dan persetujuan pihak yang terbabit (ijab dan qabul). Contohnya, “saya hutangkan” dan “saya berhutang”. Walaubagaimanapun, tidak disyaratkan hanya menggunakan perkataan hutang. Malah boleh digunakan sebarang perkataan yang merujuk kepada maksud tersebut. Contohnya, “saya dahulukan untuk anda” atau “saya serahkan harta dengan anda memberikan gantinya” atau “ambil dan gantikan dengan barangan yang sama”. Penghutang pula berkata: “saya minta didahulukan.” “saya terima barang ini dan saya akan gantikannya” atau sebagainya.
Selain itu, perkataan yang digunakan boleh juga dalam bentuk seperti contoh di atas, atau dalam kata perintah. Contohnya, “hutangkan kepada saya” atau “ ambillah dahulu daripada saya” atau sebagainya. Ini berdasarkan amalan yang biasa diguna pakai oleh orang ramai (uruf).
Hutang ini perlu mengandungi sighah, iaitu penawaran daripada pemiutang dan persetujuan daripada penghutang kerana sighah ini menjadi bukti kerelaan kedua-dua pihak. Prinsip ini digunakan dalam kontrak hutang dan tidak memadai hanya dengan hulur-menghulur. Contohnya, penghutang berkata: “hutangkan saya.” Lalu pemiutang memberikan apa yang dikehendaki dan penghutang mengambilnya.
  1. Rukun Kedua: Pihak Yang Terbabit Dengan Kontrak Iaitu Pemiutang Dengan Penghutang
Syarat-syarat bagi kedua-dua pihak ialah :
  1. Waras.
Maksud waras ialah sudah baligh dan berkelayakan melaksanakan perintah agama dan menggunakan harta. Ini kerana hutang termasuk dalam kontrak pertukaran barang. Oleh itu pihak yang memeterai kontrak mestilah waras bagi mengesahkan kontrak pertukaran barang tersebut. Dengan ini, tidak sah hutang yang membabitkan dengan kanak-kanak, orang gila dan orang yang dihalang daripada bertindak terhadap hartanya (mahjur ‘alaihi) kerana mereka ini tidak dibenarkan menggunakan harta.
  1. Pilihan Sendiri
Tidak sah jika hutang tersebut membabitkan orang yang dipaksa kerana paksaan menafikan kerelaan.
  1. Pemiutang Layak Menyerahkan Hutang
Ini kerana hutang hampir sama dengan sumbangan. Oleh itu, pemiutang perlu berkelayakan. Tidak sah seorang penjaga yang mahu berhutang daripada harta orang yang berada di bawah jagaannya tanpa sebab yang perlu atau mendesak.
  1. Rukun Ketiga: Subjek Hutang Iaitu Harta Yang Diberikan Sebagai Hutang
Barangan yang dijadikan hutang tidak semestinya barang mithali. Malah semua barangan yang boleh dimiliki secara jual beli boleh dijadikan hutang. Cuma sifat-sifat barangan tersebut hendaklah boleh dinyatakan supaya jika wujud perbezaan, ia hanya membabitkan perbezaan yang kecil. Barangan tersebut juga mestilah sah untuk dilakukan jual beli secara jual beli salam.
Atas dasar ini, sah member hutang dalam bentuk dirham, dinar, gandum, barli, telur, daging dan sebagainya yang dikategorikan sebagai barangan mithli. Demikian juga hutang dalam bentuk haiwan, harta tak boleh alih dan sebagainya yang dikategorikan sebagai barangan qiymi yang boleh dinyatakan spesifikasinya. Bagi barangan qiymi yang tidak boleh dinyatakan spesifikasinya dan barangan qiymi yang tidak boleh dihutangkan (iaitu barangan qiymi yang tidak sah dijual beli secara jual beli salam), terdapat dua pendapat mengenai kesasihan hutang tersebut. Pendapat yang paling sahih ialah tidak dibenarkan kerana barangan yang tidak dapat dinyatakan spesifikasinya tidak dapat atau sukar untuk diganti.
Dalil
1.    Hadis Abu Rafi’ r.a., hamba Rasulullah s.a.w. ;
Nabi s.a.w. berhutang seekor unta muda daripada seorang lelaki. Selepas itu baginda menerima unta sedekah (zakat). Lantas baginda meminta Abu Rafi’ membayar seekor unta muda kepada lelaki tadi tetapi Abu Rafi’ kembali sambil berkata: saya tidak jumpa dan yang ada hanya unta rabaie? Baginda bersabda: berikanlah unta ini kepadanya. Manusia terbaik ialah manusia terbaik dalam membayar hutang.
Rabaie ialah unta yang berumur enam tahun mencecah tujuh tahun iaitu unta yang baru tumbuh gigi kacip iaitu antara gigi kapak dengan taring. Gigi kapak ialah dua batang gigi yang berada dihadapan sekali.
Jelas, unta muda bukan harta mithli dan ini menjadi hujah harta yang dipinjamkan tidak semestinya harta mithli.
2.    Harta yang boleh dinyatakan spesifikasinya dikategorikan sama dengan harta mithli, dengan itu harta ini boleh diberikan sebagai hutang.



Syarat Hutang
1.    Kadar hutang diketahui ketika hutang dibuat, sama ada dalam bentuk sukatan, timbangan, bilangan atau ukuran, supaya barangan ini boleh dipulangkan seumpama dengannya.
Jika pemiutang memberikan wang dirham tanpa diketahui jumlahnya, atau pun makanan tanpa diketahui sukatannya atau timbangannya, hutang tersebut tidak sah. Begitu juga jika hutang tersebut berupa makanan yang siap dimasak, hutang tersebut tidak sah kerana sukatan makanan tersebut berbeza dan tidak diketahui.
Perkara yang diambil kira bagi barangan yang disukat atau sebagainya ialah ukuran yang diguna pakai oleh syarak. Jika tidak terdapat dalam syarak, ia perlu merujuk kepada amalan (uruf) yang diguna pakai, seperti yang dibincangkan dalam tajuk riba.
2.    Hutang tersebut mestiah satu jenis dan tidak bercampur dengan jenis yang lain.
Ini kerana dalam keadaan ini sukar untuk memulangkan barangan yang seumpama dengannya. Apatah lagi jika kadar campuran tidak diketahui. Dengan ini tidak dibenarkan memberi hutang gandum yang dicampur dengan barli atau susu yang dicampur dengan air.
Hutang Roti
            Para ulama membenarkan penghutangan roti sama ada mengikut berat atau bilangan kerana perbuatan ini telah diamalkan sejak zaman-berzaman tanpa sebarang bantahan. Jadi, roti dikecualikan daripada barangan yang bercampur dan tanpa spesifikasi.

pembentang : Muhammad Syafiq Bin Zulkarnain,
                              10BI01002 / SMSU 4A