Fiqh Muamalat

Tiada yang lebih berharga dari hari ini.. Hari yang masih kita miliki untuk kita hiasi dengan amal penyelamat diri, dari azab neraka yang tidak terperi juga untuk syurga dan keredhaan Ilahi.. Ringankanlah bebanmu untuk hari ini, untuk kau galas segala kemuliaan diri.. Juga untuk jiwamu tabah menongkah ombak kehidupan setinggi langit ~

welcome


I made this widget at MyFlashFetish.com.

SYARAT-SYARAT KHUSUS BAGI MEMBOLEHKAN TUKARAN MATAWANG ( ms 60-62)


SYARAT-SYARAT KHUSUS BAGI MEMBOLEHKAN TUKARAN MATAWANG
·         Wujud persamaan bagi dua barangan yang sama jenis
Contohnya: emas dijual beli dengan emas atau perak dijual beli dengan perak. Kedua-dua barangan mesti sama dari segi berat sama ada dibentuk atau diacu atau sebagainya atau satu barang sahaja yang diacu atau dibentuk.
Jika kedua-dua barangan berlainan jenis, contohnya satu daripada perak dan satu daripada emas, kedua-dua barangan  ini boleh berlainan berat dan dijual mengikut andaian, maksudnya tanpa ditimbang. Contohnya, seorang penjual berkata: “Saya jual emas ini untuk perak ini.”. Jual beli ini dibenarkan.

·         Penyerahan serta merta
Syarat dalam tukaran matawang ialah tidak wujud jarak masa bagi penyerahan kedua-dua atau salah satu barangan. Jika satu pihak berkata: “Tukarkan saya satu dinar dengan sepuluh dinar, cuma saya akan serahkan satu dinar tadi selepas satu jam”. Satu pihak lagi berkata: “Saya tukarkan untuk anda.” Pihak pertama tadi membalas: “Saya bersetuju”. Kontrak ini tidak sah.

·         Penyerahan dalam majlis kontrak
Dua pihak perlu bertukar barangan di dalam majlis kontrak sebelum berpisah. Sama ada barang itu sama jenis iaitu emas dengan emas, perak dengan perak atau berlainan jenis, contoh emas dengan perak.
Maksud bertukar-tukar tangan di sini ialah bertukar tangan secara perbuatan. Setiap pihak perlu serahkan barangan yang berada pada tangannya kepada pihak satu lagi. Jika dilepaskan hak milik tanpa diserahkan  dan tidak diterima oleh pihak satu lagi, kontrak itu tidak sah.
Maksud majlis di sini ialah pertemuan fizikal dan berpisah bermaksud berpisah secara fizikal. Jika dua pihak ini berjalan seiringan di dalam satu arah, majlis iti tidak akan tamat melainkan kedua pihak ini berjalan berlainan arah. Jika berpisah secara fizikal tetapi salah satu pihak tidak terima barang yang ditukar milik, kontrak itu tidak sah dan terbatal.


Syarat-syarat bertukar tangan ini dinyatakan di dalam sabda Nabi SAW:
ولا تبيعوا منها غائبا بناجز
Janganlah kamu menjual barang yang tidak ada dengan barang yang ada.

Demikian juga sabda baginda:
هاء وهاء
Kecuali ambil dengan ambil.

Dengan ini dapat difahami bahawa pertukaran matawang yang dilakukan oleh kebanyakan pihak hari ini tanpa bertukar-tukar tangan, sebaliknya hanya menggunakan talian telefon adalah kontrak tidak sah. Pendapatan melalui cara ini adalah pendapatan yang tidak bersih.

·         Kotrak tersebut mestilah muktamd (tanpa syarat)
Tiada syarat yang diletakkan untuk kedua-dua pihak atau salah satu pihak. Jika kedua-dua pihak yang bertukar-tukar matawang ini menetapkan syarat di mana salah satu pihak berhak menuntut khiyar dalam masa sehari atau dua hari atau lebih atau kurang daripada itu, tukaran tersebut itu tidak sah. Hal ini adalah kerana syarat sah kontrak ialah wujudnya proses bertukar-tukar barangan. Sebaliknya hak khiyar menghalang pemilikan penuh oleh kedua-dua pihak. Oleh itu, tukar-menukar barangan sebenarnya tidak wujud kerana tidak wujud pemilikan penuh. Dengan ini tidak sah tukaran kerana tidak memenuhi syarat yang ditetapkan.




HUTANG (AL-QARDH)
Hutang dari segi bahasa: potong. Menurut kamus al-Misbah al-Munir, maksudnya saya memotong sesuatu.

Manakala dari segi istilah: memberi hak milik sesuatu barangan kepada orang lain dengan syarat orang tersebut memulangkan semula gantinya tanpa sebarang tambahan.

Dalam bahasa arab, proses ini dinamakan qardh kerana proses ini menyebabkan tuan punya barangan memotong sebahagian hak miliknya untuk diberikan kepada penghutang,

Dalam bahasa penduduk Hijaz, qardh dinamakan salaf. Dengan itu, kontrak ini sah dengan ungkapan “Saya berikan hutang”.

Pensyariatannya

Hutang dibenarkan dan bertepatan dengan syarak. Mereka yang memerlukannya dibenarkan meminta tanpa perlu rasa bersalah. Malah ia menjadi tanggungjawab orang yang diminta.

*       KITAB ALLAH

“Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), Maka Allah akan meperlipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak”.
(Al-Baqarah:245)

Memberi pinjaman kepada Allah merangkumi sedekah dan hutang yang diberikan kepada manusia.


*        SUNNAH
-          Hadis Ibnu Mas’ud r.a., bahawa Nabi S.A.W bersabda:
ما من مسلم يقرض مسلما قرضا مرتين، إلا كان كصدقتها مرة
“Mana-mana orang Islam yang memberi hutang kepada seorang muslim sebanyak dua kali, nescaya hutang itu akan dikira sebagai sedekah yang diberikan kepadanya sebanyak dua kali.”


-          Hadis Abu Hurairah r.a., bahawa Nabi S.A.W bersabda:
من أخذ أموال الناس يريد أداءها؛ أدى الله عنه. ومن أخذ يريد إتلافها؛ أتلفه الله
"Sesiapa yang mengambil harta benda orang lain dalam keadaan dia mahu membayarnya semula, maka Allah akan membayar untuknya. Sesiapa yang mengambil dengan niat untuk memusnahkannnya yakni tidak mahu membayarnya, maka Allah akan memusnahkannya di dunia dan akhirat.”

*        IJMA’ ULAMA
Seluruh umat Islam telah mengamalkan sistem ini semenjak zaman Rasulullah S.A.W hinggalah ke zaman kita. Para ulama telah menerima sistem ini dan tiada seorang pun yang menentangnya.

Hikmah Pensyariatan Hutang

Ø   Merealisasikan kehendak Allah yang mahukan wujudnya suasana tolong-menolong untuk tujuan kebaikan dan ketaqwaan sesama umat Islam. Di samping itu, amalan ini juga dapat memantapkan lagi hubungan persaudaraan sesama umat Islam dengan cara mengajak mereka supaya menghulurkan bantuan kepada mereka yang ditimpa kesusahan atau kesengsaraan.

Hai orang-orang yang beriman, ruku'lah kamu, sujudlah kamu, sembahlah Tuhanmu dan perbuatlah kebajikan, supaya kamu mendapat kemenangan.


DISEDIAKAN OLEH:
AINATUL ZUHRAH BT ALADDIN
11BI01014/ SMSU 4B

1 comments:

BERLAKU UNTUK KREDIT ANDA

Apakah Anda seorang pengusaha atau wanita? Apakah Anda stres keuangan? Anda perlu uang untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda memiliki pendapatan rendah dan sulit untuk mendapatkan pinjaman dari bank lokal dan lembaga keuangan lainnya? Jawabannya ada di sini, MichelleN Haward Kantor Pinjaman adalah jawaban untuk menawarkan semua jenis pinjaman kepada masyarakat atau siapa pun di Nees bantuan keuangan. Kami memberikan pinjaman sebesar 2% suku bunga untuk individu, perusahaan dan perusahaan di bawah kondisi yang jelas dan mudah. hubungi kami hari ini via e-mail di michellenhawardloans@gmail.com

Catatan: Semua pemohon harus di atas 18 tahun

 

Post a Comment